تعمیراتتعمیرات برندها

تعمیر و عیب یابی آیفون اکو (echo)

آیفون های تصویری اکو یا به اسم لاتین (echo) نوعی از آیفون تصویری در بازار ایران می باشد که چند سالیست وارد بازار شده است. ازین رو تصمیم گرفتیم نگاهی دقیقتر به تعمیرات و عیب یابی آیفون تصویری اکو (echo) بیاندازیم و آن را با یکدیگر بررسی و تعمیر نماییم. توجه داشته باشید که مطالبی که در این مقالات منتشر میشود دارای دقت 40 درصدی در تعمیرات می باشد و جهت آموزش تخصصی تعمیرات برد آیفون تصویری میتوانید از دوره های آموزش تعمیرات تخصصی برد آیفون تصویری ما استفاده نمایید.

آیفون های تصویری اکو معمولا دارای بردهایی از نوع اس ام دی هستند و تعمیرات آن به مراتب سخت تر از تعمیرات آیفون اکو (echo) با برد دیپ است. آیفون های تصویری اکو بر خلاف آیفون های تصویری ساده دارای برد صدا و برد تصویر به صورت مجزا نیستند و تنها برد تغذیه از بردها مجزا می باشد. پس توجه داشته باشید که اگر خطایی در تعمیرات یک آیفون اکو ( echo ) از ما سر بزند مطمعنا کل برد با مشکل مواجه خواهد شد.

آیفون تصویری اکو (echo)
تعمیرات آیفون تصویری اکو (echo)

به طور کلی ما تعمیرات مدل 726 را به صورت پیشفرض در نظر میگیریم و تعمیرات آن را به شما آموزش خواهیم داد. حال در تعمیر این نوع از آیفون تصویری بهتر است آن را به بخش های زیر تبدیل نماییم.

  • تعمیرات مانیتور داخلی آیفون اکو (echo )
  • تعمیرات تخصصی در سیم کشی
  • تعمیرات پنل بیرونی آیفون تصویری اکو ( echo )

تعمیرات مانیتور داخلی آیفون تصویری اکو (echo)

برد اصلی آیفون تصویری اکو
تعمیرات برد اصلی آیفون تصویری اکو (echo)

مانیتور های داخلی آیفون تصویری اکو نسبت به دیگر آیفون های تصویری چینی از کیفیت بهتری برخوردار بوده و برد داخلی آن بسیار مشابه آیفون های سیماران و آلدو می باشد. حال در این مبحث ما تعمیرات تخصصی بردهای داخلی مانیتور آیفون تصویری اکو (echo) را بررسی می نماییم. به طور کلی برد داخلی این آیفون یا همان برد اصلی این آیفون تشکیل شده است از :

  • برد اصلی ( شامل قسمت برد تصویر + قسمت برد صدا )
  • برد تغذیه
  • کیبورد

همانطور که در مباحث قبلی و در تعمیرات آیفون تصویری گفتیم برد اصلی مهم ترین قسمت در تعمیرات آیفون می باشد و در واقع قلب اصلی این آیفون همان برد اصلی آن است. حال این برد اصلی ( برای بهتر درک کردن آن ) دارای چند بخش از نظر کارکرد می باشد. بخش هایی نظیر :

برد اصلی آیفون اکو (echo)
بخش های برد اصلی آیفون اکو در تعمیرات
  • بخش برد تصویر
  • بخش برد آمپلی فایر
  • بخش برد صدا
  • و…

تعمیر بخش برد تصویر در آیفون اکو (echo)

قسمت برد تصویر بر روی برد اصلی اکو

اگر نگاهی دقیقتر به برد تصویر یا به عبارتی قسمت برد تصویر بر روی برد اصلی بیاندازیم متوجه میشویم که تمام قطعاتی که در تعمیرات بردهای تصویر آیفون های دیگر گفتیم در این قسمت مشاهده میشود. این بخش از برد دارای وظایفی است:

  • گرفتن ولتاژ از برد اصلی و استفاده در مدار
  • سوئیچ نمودن ولتاژ گرفته شده از برد اصلی به اختلاف ولتاژ های متعدد توسط آی سی سوئیچینگ
  • تبدیل سیگنال تصویر به سیگنال قابل مشاهده برای TFT
  • تغذیه TFT
  • آی سی مقسم رنگ

این برد تصویر را می توان از بخش بالایی سوکت آن نیز تغذیه نمود. بردهای تصویر معمولا تعمیرات سخت تری نسبت به قسمتهای مختلف یک آیفون تصویری اکو (echo) دارند. اما ما در این بخش مهمترین این اجزا را نام میبریم. از مهمترین های این بخش می توان به :

  • آی سی سوئیچینگ 4060
  • آی سی رنگ
  • خازن های صافی
  • ترانزیستورها
  • دیودها

نام برد که هر کدام وظایف ذکر شده در بالا را برعهده دارند. توجه داشته باشید که خرابی های این بخش شامل موارد زیر می گردد که هرکدام در دوره آموزش تخصصی برد آیفون تصویری آموزش داده می شود.

دیودها در برد تصویر آیفون اکو (echo)

دیودها که یکسو کننده جریان در مدار می باشند خرابی بالاتری نسبت به دیگر قطعات دارند. تست دیود توسط مولتی مترهایی با قابلیت تست دیود انجام میگردد. خرابی در دیودها معمولا سبب می گردد تا ال سی دی اصلا روشن یا آبی نشود.

آی سی سوئیچینگ در برد اصلی اکو (echo)

وظیفه این آی سی نیز سوئیچ نمودن ولتاژ جهت تغذیه قسمت های مختلف برد است و روش تست خاصی نداشته و در صورت خرابی معمولا ال سی دی اصلا روشن نخواهد شد. یا صفحه آبی نخواهیم داشت.

خازن ها در تعمیر برد اصلی قسمت تصویر آیفون اکو (echo)

خازن ها معمولا در تعمیرات آیفون های تصویری نقش بسیار مهمی دارند حال در تعمیر آیفون اکو (echo) نیز به همین صورت است. جهت شناختن کامل خازن ها در آیفون تصویری و روش تست آنها به مطلب زیر مراجعه نمایید. ( خازن ها در تعمیرات آیفون تصویری )

تعمیرات قسمت برد صدا آیفون تصویری اکو (echo)

برد صدا در واقع همان برد اصلی در آیفون هاست و مهمترین قسمت در تعمیر آیفون اکو همین برد صداست. چرا؟ برد صدا معمولا وظایف متعددی را بر عهده داشته و در صورت خرابی آیفون تصویری ممکن است موارد زیر به وجود آید.

خوب همانطور که مشاهده نمودید تمامی خرابی های ذکر شده میتواند دلیلی بر خراب شدن برد صدا باشد. پس یک تعمیر کار ماهر برای برد صدا یا اصلی وقت و دقت بالایی نیاز دارد تا آن را به خوبی شناخته و نحوه تعمیر برد صدای آیفون تصویری اکو (echo) یا هر آیفون تصویری را آموزش ببیند. حال قسمتهای مهم یک برد صدا شامل:

  • قطعه هوک آیفون تصویری
  • قطعه آی سی 386 یا تقویت صدا
  • قطعه رگولاتور
  • قطعه ترانزیستور TIP127
  • خازن ها
قسمت برد صدا
تعمیر برد صدا آیفون تصویری اکو (echo)

هوک در تعمیرات آیفون اکو (echo)

در تعمیرات آیفون های تصویری قطعه هوک را کاملا آموزش دادیم اما در تعمیر آیفون تصویری اکو (echo) نیز این موضوع را بازنویسی می کنیم. وظیفه قطعه هوک در واقع سوئیچ نمودن تصویر و صدا در آیفون تصویری می باشد.

از خرابی های مربوط به قطعه هوک می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • زنگ نخوردن آیفون تصویری
  • ضعیف شدن صدای رفت و برگشت
  • نداشتن صدا
  • نویز در تصویر
  • قطع نشدن تصویر هنگان گذاشتن دهنی
  • نداشتن تصویر

تعمیر مدار آمپلی فایر ( آی سی 386 و خازن ها )

مدار آمپلی فایر در تعمیرات ایفون اکو مدار آمپلی فایر با آی سی 386 جهت تعمیر آیفون اکو مدار آمپلی فایر با آی سی 386 جهت تعمیر آیفون اکو مدار آمپلی فایر با آی سی 386 جهت تعمیر آیفون اکو در واقع مداریست که صدای ایجاد شده در پنل را تقویت می نماید حال این صدا میتواند صدای زنگ باشد. پس قسمت برد آمپلی فایر تشکیل شده است از آی سی 386 و چهار عدد خازن یک عدد مقاومت و پتانسیومتر متغیر.

 آمپلی فایر با آی سی 386 جهت تعمیر آیفون اکو (echo)
مدار آمپلی فایر با آی سی 386 جهت تعمیر آیفون اکو (echo)
شناسایی پایه های ای سی 386
پایه های 386

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید دو پایه یک و هشت گین آمپلی فایر خواهند بود که با اتصال به یک خازن بیشترین صدای خروجی را خواهیم داشت. حال اگر این خازن بسوزد و یا پتانسیومتر در مدار به خوبی عمل نکند ما صدای تقویت شده زنگ آیفون اکو را نخواهیم داشت. پس خرابی مربوط به این قطعه نداشتن صدای بلند زنگ است. این قطعه را در تعمیر آیفون تصویری اکو مشاهده می نمایید.

آی سی 386 در تعمیر اکو (echo)
آی سی 386 در تعمیر صدای آیفون تصویری اکو (echo)

رگولاتور در تعمیر آیفون تصویری اکو

رگولاتورها را ما در تمامی تعمیرات آیفون های تصویری توضیح داده ایم. اما در تعمیرات آیفون اکو نیز دقیقا همان نقش را ایفا می نماید. یعنی رگولاتورهای استفاده شده در برد یک ایفون تصویری اکو (echo) معمولا با عدد 78 شروع میشوند که وظیفه تبدیل ولتاژ مثبت در مدار را دارند. به عنوان مثال رگولاتور 7812 یعنی ورودی 13 تا 24 ولت را به خروجی 12 ثابت تبدیل می نمایند. حال به راحتی می توان این قطعات را تست نمود. ورودی را با ولتمتر و خروجی را نیز با ولتمتر اندازه گرفته و از صحت آن اطمینان حاصل می نماییم.

رگولاتور ولتاژ خروجی 5
رگولاتور 7805 یعنی ورودی مستقیم 6 تا 12 ولت و خروجی ثابت 5 ولت

این قطعه معمولا جهت تغذیه 12 ولت برای برد تصویر در مدار استفاده میگردد که در صورت خرابی ما تصویر نخواهیم داشت. یعنی همان تصویر آبی نیز مشاهده نخواهد شد.

تعمیر برد تغذیه آیفون اکو (echo)

برد تغذیه همانطور که از نام آن پیداست بردی جهت تغذیه آیفون تصویری می باشد که از نوع سوئیچینگ بوده و تعمیرات برد تغذیه در آیفون تصویری اکو دقیقا مشابه با دیگر آیفون های تصویری میباشد.

روشن نشدن آیفون تصویری و داشتن نویز بسیار شدید و چشمک زدن چراغ آیفون تصویری همگی میتواند دلیلی بر خراب شدن برد تغذیه باشد.

تعمیرات مربوط به پنل آیفون اکو (echo)

پنل ها همواره قلب اصلی آیفون های تصویری هستند و خراب بودن پنل گریبانگیر تمامی واحدها خواهد بود. این مبحث یعنی خرابی های مشترک در آیفون های تصویری در یک ساختمان. به عبارت ساده تر اگر خرابی تمامی واحدها مشترک باشد( یعنی مثلا همه واحدها تصویر ندارند یا تمام واحدها صدای رفت ندارند) این خرابی قطعا مربوط به پنل بیرونی آیفون خواهد بود.

تعمیرات پنل اکو (echo)
تعمیرات پنل ایفون تصویری اکو

حال جهت تعمیر یک پنل آیفون تصویری اکو راه های بسیاری وجود دارد و قطعات متعددی در داخل پنل موجود است که در این مطلب به طور کامل اموزش داده شده است.

تعمیرات پنل های آیفون تصویری

روش عیب یابی آیفون تصویری اکو (echo)

حال برای سهولت کار تمامی این عیوب با ذکر احتمالی خرابی را در جدول زیر مشاهده نمایید.

خرابیعلت
نداشتن صدای زنگخرابی آی سی 386
خرابی خازن های اطراف 386
خرابی بلندگوی دهنی
قطع بودن سیم شماره 5
خرابی سوئیچر
نداشتن صدای رفت و برگشتخرابی برد صدا
خرابی هوک
خرابی سیم دهنی
خرابی خازن
خرابی برد پنل
ضعیف بودن صدا رفت یا برگشتخرابی دهنی
خرابی هوک
خرابی برد پنل
نداشتن تصویرخرابی هوک
خرابی رگولاتور 7812
خرابی ترانزیستور TIP127
خرابی برد تصویر
خرابی tft
خرابی آی سی سوئیچینگ برد تصویر
باز نشدن دربخرابی برد تغذیه
خرابی سوئیچر
خرابی رله پنل
قطع و وصل شدن صداخرابی قطعه هوک
خرابی سیم دهنی و سوکت
نویز صداو تصویرخرابی هوک
خرابی برد تغذیه ( خازن ها)
خرابی سیم کشی
برد پنل
باز نشدن درب+نداشتن صدای رفت و برگشت+باز نشدن درقطع سیم شماره1
آبی بودن تصویرقطع شدن سیم شماره 2
قطه شدن سیم شماره 4
خرابی سوئیچر
مشکی بودن تصویر تمام واحدهاخرابی برد پنل
خرابی دوربین پنل
معایب مختلف جهت برطرف کردن عیوب آیفون تصویری اکو

تعمیرات تخصصی آنتن های مرکزی

مصطفی میرزاده

مصطفی میرزاده مدیریت مجموعه سریر تصویر می باشد. تخصص ایشان در زمینه های برقی و سئو سایت است. 8 سال فعالیت در برج میلاد تهران - 2 سال فعالیت در دانشگاه تربیت مدرس و 5 سال مدرسی بردهای الکترونیکی در سوابق ایشان ضبط گردیده است. تخصص هایی همچون طراحی مدارات فرمان - طراحی مدارات الکترونیکی - سئو حرفه ای سایت ، تا به امروز در رزومه ایشان ثبت گردیده است. پیشرفت در کار و حرفه و انتقال دانش خود به دیگران از خصوصیات بارز ایشان است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر من آیفون منزلم برنمدش اکو هست . الان دنبال نمایندگیش میگردم انما هیج جا پیدا نکردم. آیا شما تعمیرات آیفون تصویری اکو هم انجام میدین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما