نصبنصب برندها

روش های نصب و سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

در این مقاله قصد داریم شما را با مدار سیم کشی و روش نصب انواع مدل های آیفون تصویری کوماکس آشنا کنیم ، با ما همراه باشید. آیفون Commax یکی از قدیمی ترین و بهترین آیفون های تصویری محسوب می شود ، به گونه ای که این آیفون را مادر تمام آیفون های چهار سیمه در ایران می دانند. چرا که جزء بهترین و کارآمدترین مدل های آیفون طی چند سال اخیر بوده است که وارد بازار گردیده و توانسته است نظر کلیه شرکت های تولید کننده آیفون تصویری در ایران را به خود جلب و آنها را مجبور به تقلید از سیستم آیفون تصویری کوماکس کند.دانستن مدار و سیم کشی در نصب آیفون های تصویری معمولا قسمتی از تعمیرات آیفون تصویری نیز می باشد.

شرکت کوماکس در ابتدای ورود به منظور نصب آیفون تصویری در تهران در میان مردم هیجان زیادی به پا کرد، به گونه ای که هر ساختمانی که نیاز به آیفون تصویری داشت به فکر تهیه و روش نصب این برند آیفون تصویری کره ای بود. در حال حاظر فقط مدل چینی آیفون کوماکس COMMAX در بازار ایران دیده می شوند که البته همین برند چینی از بسیاری از رقبای خود هم از نظر زیبایی ظاهری و هم از نظر کارایی فنی توانسته است پیشی بگیرد.

نگاهی به سیم کشی آیفون کوماکس

آیفون های تصویری کوماکس جهت نصب در مدار ساختمان نیاز به 4 رشته مشترک بین تمام واحدها دارند که این چهار رشته تمام عملکردهای آیفون تصویری را شامل میشود به جز سیم زنگ که باید برای هر واحد مجزا باشد و یا توسط سوئیچ پشت پنل مجزا شده باشد که در این مطلب تمام این روش هارا دنبال خواهیم نمود.

در ابتدای کار با جدول سیم بندی یا سیم کشی آیفون های تصویری آشنا می شویم.

جدول سیم کشی آیفون های تصویری
جدول سیم کشی آیفون های تصویری

همانطور که در تصویر نیز مشاهده میکنید آیفون های تصویری کوماکس همانند دیگر آیفون های تصویری برای انتقال صدای رفت و برگشت از یک رشته سیم و برای انتقال برق از دورشته و تصویر نیز از یک رشته استفاده میکنند. اما کاربرد هر کدام از این سیم هارا می توان به صورت زیر تعریف کرد.

سیم های استفاده شده در نصب تک واحدی آیفون کوماکس
سیم های استفاده شده در نصب تک واحدی آیفون کوماکس
  • سیم شماره یک که با رنگ قرمز در سوکت مشخص شده است برای صدای رفت و برگشت ، درب بازکن، زنگ می باشد.
  • سیم شماره دو که با رنگ آبی در سوکت مشخص میشود، منفی مشترک برق و تصویر می باشد.
  • سیم شماره سه که با رنگ زرد در سوکت مشخص می گردد، مثبت برق انتقالی به پنل می باشد.
  • سیم شماره چهار که با رنگ سفید در سوکت مشخص میشود، همان تصویر یا همان مثبت تصویر است.

شناخت عملکردها در کوماکس قبل از نصب یا سیم کشی

منظور از عملکرد سیم ها در نصب آیفون کوماکس همان شناخت نحوه کارکرد سیستم Commax می باشد. یعنی ماقبل از اقدام به سیم کشی و یا نصب مدار آیفون کوماکس باید بدانیم چه اتفاقی می افتد تا درب بازکن عمل میکند و پنل درب را باز میکند. یا جهت زنگ خوردن آیفون تصویری چه اقداماتی صورت میگیرد تا آیفون تصویری زنگ می خورد. به طور کلی این عملکردها شامل موارد زیر هستند.

  • عمل انتقال صدا در کوماکس
  • عمل روشن شدن پنل آیفون کوماکس
  • باز کردن درب در آیفون کوماکس
  • زنگ خوردن مانیتور آیفون کوماکس
  • روند انتقال تصویر

عملکرد انتقال صدای رفت و برگشت در سیم کشی کوماکس

همانطور که میدانیم در آیفون های آنالوگ کوماکس تنها یک سیم برای رفت و برگشت صدا مورد استفاده قرار میگیرد. همان سیم شماره یک که با رنگ قرمز در سوکت مشخص میگردد. این سیم بعد از ورود به برد صدا در پنل و در مانیتور تفکیک میگردد. صدای میکروفون و بلندگو جداسازی شده و بعد تقویت میشوند. این سیم فرمان انتقال درب بازکن به پنل و فرمان تولید صدای زنگ به مانیتور را نیز برعهده دارد.

مدار صدای رفت و برگشت در سیم کشی آیفون تصویری کوماکس
صدای رفت و برگشت در سیم کشی کوماکس

عملکرد بازنمودن درب در سیم کشی کوماکس

همانطور که میدانیم جهت باز نمودن درب باید یک فرمانی از مانیتور به پنل منتقل گردد تا پنل بیرونی فرمان را دریافت و درب را باز نماید. این فرمان در آیفون های تصویری کوماکس از نوع فرمان مثبت و با ولتاژ بین 13 تا 14 ولت انجام میگیرد. هنگامی که شما دکمه درب بازکن بر روی آیفون تصویری خود را میزنید، یک ولتاژ کاری از برد تغذیه آیفون تصویری شما به سیم شماره یک میرسد. این ولتاژ بعد از انتقال توسط سیم شماره یک به پنل، سبب تحریک رله داخلی پنل شده و این رله ولتاژ ترانس پشت پنل یا درب را به درب بازکن متصل نموده و درب باز میگردد.

انیمیشن نحوه عملکرد درب بازکن در نصب سیم کشی کوماکس
نحوه عملکرد درب بازکن در نصب سیم کشی کوماکس

عمل روشن شدن پنل آیفون کوماکس

در نصب بسیاری از آیفون های تصویری قدیمی کوماکس دیگر ترانسی برای روشن شدن پنل بیرونی تعبیه نشده است. نحوه عملکرد بدین صورت است که با فشوردن زنگ یک واحد و یا روشن نمودن تصویر مانیتور یک واحد ، برق 14 ولت بین دوسیم 2 و3 از مانیتور به پنل منتقل شده و سبب روشن شدن پنل و دوربین میگردد. به تصویر زیر توجه کنید.

مدار روش روشن شدن پنل کوماکس در سیم کشی
روش روشن شدن پنل کوماکس در سیم کشی

عملکرد سیمکشی در زنگ خوردن مانیتور آیفون کوماکس

عملکرد زنگ در سیم کشی یا نصب آیفون کوماکس بدین صورت است که در پشت هر شاستی زنگی یک عدد منفی یا GND موجود است که با زدن شاستی همان واحد منفی اعمال شده به سیم شماره یک مانیتور داخلی رسیده و سبب زنگ خوردن واحد میگردد. همانند تصویر زیر

نحوه زنگ خوردن آیفون کوماکس  در سیم کشی
نحوه زنگ خوردن آیفون کوماکس در سیم کشی

روند انتقال تصویر در آیفون کوماکس

روند انتقال تصویر در سیم بندی کوماکس نیز بسیار ساده می باشد. تصویر ساخته شده توسط دوربین پنل به صورت کاملا مستقیم به مانیتور داخلی واحد توسط سیم شماره 4 منتقل شده و حتی در داخل مانیتور مستقیما به سیم برد تصویر منتقل میشود.

اجزای تشکیل دهنده پنل کوماکس

اجزای تشکیل دهنده یک پنل تک واحده آیفون تصویری کوماکس به صورت زیر می باشد.

اجزای یک پنل تصویری کوماکس جهت نصب جهت نصب
اجزای پنل در نصب آیفون تصویری کوماکس
  • اسپیکر پنل برای شنیدن صدای مانیتور بالا
  • جایگاه قرارگیری دوربین پنل برای مشاهده شخص
  • لامپهای LED اینفرارد که قابلیت دید در شب را فراهم میکنند.
  • شاسی زنگ برای زنگ زدن به واحد
  • میکروفون پنل برای شنیدن صدای پنل از مانیتور بالا
  • جایگاه عبور سیم
  • جایگاه چهر سیم مربوط به واحد
  • جایگاه نصب درب بازکن

روش های نصب و سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

توجه داشته باشید که در نصب آیفون های تصویری کوماکس برای یک واحد نیاز به هیچ سوئیچری نمی باشد. اما در نصب آیفون های تصویری کوماکس دو واحدی یا چند واحدی حتما باید سوئیچر وجود داشته باشد. حال این سوئیچر می تواند در داخل پنل بیرونی و یا در میان راه و پشت مانیتور و حتی می تواند در داخل آیفون و به صورت سوئیچر داخلی باشد. پس ما به طور کلی تمام روش های نصب آیفون کوماکس را به صورت زیر دسته بندی میکنیم.

  • نصب یک واحدی آیفون تصویری کوماکس
  • نصب آیفون تصویری کوماکس دو یا چند واحدی
    • روش نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر پشت پنل
    • روش نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر تکی
    • روش نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر داخلی مانیتور
  • روش نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با دکودر
  • نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با اینترکام
  • نصب آیفون تصویری Commax با دو پنل به همراه اینترکام
  • نصب حافظه تصویر کوماکس

روش نصب و سیم کشی آیفون یک واحدی کوماکس

نقشه نصب و سیم بندی آیفون کوماکس یک واحدی
نصب و سیم کشی آیفون کوماکس یک واحدی

همانطور که مشاهده می کنید در سیم بندی یک واحدی کوماکس تنها ما نیاز به چهار رشته سیم نمره 0.6 داریم که از مانیتور داخلی به پنل بیرونی متصل میگردد. در این روش دیگر نیازی به سوئیچر در پشت پنل و یا داخل آیفون و یا سوئیچر تکی نخواهیم داشت.

سیم کشی و نصب آیفون کوماکس دو یا چند واحدی

همانطور که میدانیم در آیفون های تصویری چهار سیمه با اتصال سیم منفی (در آیفون کوماکس سیم شماره 2) و سیم صدا (در کوماکس سیم شماره 1) آیفون تصویری زنگ خواهد خورد. تمام واحدها نیز نیاز به اتصال 4 سیم به پنل بیرونی دارند. حال تصور کنید که دو یا چند واحد آیفون تصویری کوماکس داریم حال اگر قرار باشد با اتصال سیم شماره یک به دو زنگ برقرار شود، تمام مانیتورها شروع به زنگ زدن خواهند کرد. در این صورت ما نیاز به یک قطعه برد الکترونیکی مجزا داریم تا در صورت فشوردن زنگ یک واحد تنها منفی به سیم شماره 1 همان واحد متصل گردد.

این قطعه همان سوئیچر است که می تواند در پشت پنل و یا در راهرو ساختمان به صورت مجتمع و یا در داخل مانیتور واحدها قرار گیرد که در این صورت دیگر تداخلی در زنگ نخواهیم داشت. پس به طور کلی نحوه قرارگیری سوئیچر در آیفون کوماکس به صورت های زیر امکان پذیر است.

  • نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر پشت پنل
  • نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر تکی
  • نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر داخلی مانیتور

نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر پشت پنل

این مدل از سیم کشی و نصب کوماکس بیشتر برای تعداد واحد زیر ده واحد مناسب است چراکه هزینه سیم کشی را بالا برده و برای هر واحد یک کابل مجزا 4 رشته ای باید از واحد تا پنل بیرونی کوماکس کشیده شود. یکی از معایب نصب کوماکس در این سیستم این است که در صورت خرابی سوئیچر یک واحد باید سوئیچر پشت پنل به طور کامل تعویض گردد و هزینه تعمیرات بالاتر خواهد رفت.

مدار نصب و سیم کشی کوماکس برای دو یا چند واحد با سوئیچر پشت پنل
نصب و سیم کشی کوماکس برای دو یا چند واحد با سوئیچر پشت پنل

در تصویر زیر اجزای پشت پنل ایفون کوماکس را مشاهده می کنید

پشت پنل آیفون تصویری کوماکس جهت نصب
سیم بندی پنل در نصب آیفون تصویری کوماکس

همانطور که در تصویر بالا می بینید هر آیفون تصویری و یا صوتی کوماکس توسط یک کابل چهار سیمه به پنل متصل شده و یک عدد تغذیه 12 ولت DC برای تغذیه پنل در پشت پنل موجود است و نحوه وصل شدن سیستم درب بازکن برخلاف نصب آیفون تابا به صورت سری می باشد.

نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر تکی

در این روش که متداول ترین روش نصب در شهر های ایران است باید به ازای نصب هر واحد کوماکس یک سوئیچر تکی در پشت پنل نصب گردد. حال این تعداد واحد می تواند از 2 تا n واحد نیز باشد. مطابق با مدار زیر :

روش نصب و سیم بندی کوماکس دو و چند واحدی
روش نصب کوماکس دو واحدی یا چند واحدی

نصب و سیم کشی آیفون کوماکس با سوئیچر داخلی مانیتور

اگر آیفون تصویری شما دارای یک سوکت پنج سیمه در پشت مانیتور می باشد این بدان معنیست که مانیتور داخلی واحد دارای سوئیچر داخلی می باشد و دیگر جهت نصب بر روی سیستم کوماکس نیاز به سوئیچر نخواهید داشت. البته این مدل از آیفون های تصویری بر روی سیستم چهار سیمه نیز نصب میگردند و تنها کافیست تا شماره های یک تا چهار بر روی مانیتور استفاده گردند.

نقشه سیم کشی آیفون کوماکس دو تا چند واحدی با سوئیچر داخلی مانیتور
سیم کشی آیفون کوماکس دو تا چند واحدی با سوئیچر داخلی مانیتور

روش نصب آیفون های سیاه و سفید کوماکس

در اوایل ورود آیفون کوماکس به داخل ایران تنها مدل سیاه و سفید آن در بازار موجود بود. این آیفون های سیاه و سفید دیگر تولید نمی شوند ولی جهت این که نیاز به تعمیر در آن ها دیده میشود ما روش نصب را بیان میکنیم. نصب این آیفونهای تصویری کوماکس ( COMMAX) بسیار ساده بود و از پنل به تعداد واحدها یک عدد سوکت چهارتایی به مانیتور هر واحد متصل می شود. تغذیه این مدل از آیفون های تصویری برق 12 ولت DC می باشد.

توجه داشته باشید که امکان نصب لنز رنگی در این نوع آیفون های سیاه و سفید موجود می باشد. و رنگی کردن پنل آنها تنها با تعویض لنز دوربین صورت می گیرد.

آیفون تصویری سیاه و سفید کوماکس جهت نصب
آیفون تصویری سیاه و سفید کوماکس

نصب آیفون تصویری با آیفون صوتی کوماکس

این شرکت در تولیدات خود به فکر کسانی که نیاز به نصب آیفون تصویری ندارند نیز بوده و شرکت کوماکس (Commax) آیفون های صوتی خود را با چهار سیم طراحی کرده که هم قابلیت استفاده از آنها در هر واحد به صورت مجزا می باشد و هم قابلیت استفاده در یک واحد به عنوان اینترکام می باشد.

آیفون صوتی کوماکس و اینترکام
آیفون صوتی کوماکس

نصب آیفون تصویری کوماکس به همراه آیفون صوتی

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد در صورتی که واحدی نیاز به نصب آیفون کوماکس نداشته باشد می تواند از آیفون صوتی استفاده نماید . این دستگاه های صوتی علاوه بر این که قابلیت رفت و برگشت صدا را دارا می باشند ، قابلیت باز نمودن درب واحد را نیز دارند.

ابتدا جهت نصب به پشت آیفون تصویری Commax نگاهی می اندازیم ، روش نصب همانند یک آیفون تصویری Commax می باشد با این تفاوت که یک یا چند واحد دارای آیفون صوتی می باشند.

نصب آیفون تصویری Commax با اینترکام صوتی

استفاده از آیفون اینتر کام بسیار راحت می باشد به گونه ای که شخص می تواند مثلا برای یکی از اتاق های خود آیفون اینترکام صوتی نصب نماید.

در تصویر زیر شما نمونه ای از یک اینترکام نصب شده را مشاهده می کنید.

مدار نصب آیفون تصویری کوماکس با اینترکام و دو پنل
مدار نصب آیفون تصویری کوماکس

در صورت زنگ زدن به واحدی که اینترکام صوتی نیز دارد هم آیفون کوماکس تصویری نصب شده زنگ خواهد خورد و هم آیفون صوتی اینترکام نصب شده. البته ناگفته نماند که قابلیت زنگ زدن توسط آیفون تصویری نصب شده به آیفون صوتی اینتر کام نیز در این صورت وجود دارد. ( البته در این عکس قابلیت کنترل دو پنل نیز نشان داده شده است)

نصب اینترکام

قبل از شروع به توضیحات نصب نگاهی به پشت یک آیفون تصویری Comaxمی اندازیم

پشت آیفون تصویری کوماکس جهت نصب
پشت آیفون تصویری کوماکس

مراحل نصب اینترکام (ارتباط داخلی) در آیفون Commax

  • سیم یک آیفون تصویری به سیم یک آیفون صوتی اینترکام
  • سیم دو آیفون تصویری به سیم دو آیفون صوتی اینترکام
  • سیم سه آیفون تصویری به سیم سه آیفون صوتی اینترکام
  • سیم چهار آیفون تصویری به سیم چهار آیفون صوتی اینترکام

نصب آیفون تصویری Commax با دو پنل به همراه اینترکام

در برخی مدل های آیفون تصویری کوماکس قابلیت کنترل دو درب به آیفون اضافه شده است ؛ یعنی علاوه بر این که شما قابلیت باز نمودن و کنترل دوربین دو پنل را دارید قابلیت اینترکام نیز خواهید داشت.

به تصویر زیر توجه کنید.

مدار آیفون تصویری کوماکس جهت نصب
شماتیک ظاهری نصب دو پنل و اینترکام

روش نصب حافظه اینترکام در آیفون تصویری کوماکس

آیفون های تصویری کوماکس جهت ضبط تصاویر از پنل نیاز به ماژول حافظه دارند که این ماژول را باید جداگانه تهیه نمایند.

نصب حافظه تصویری کوماکس
حافظه تصویری کوماکس

روش نصب این مازول بسیار راحت بوده و توسط یک سوکت هفت سیمه به پشت مانیتور آیفون تصویری کوماکس و بر روی سوکت مموری وصل می گردد و خود ماژول نیز به صورت کشویی به آیفون متصل می گردد و ظاهری همانند شکل زیر را ایجاد میکند.

گوشی آیفون تصویری کوماکس همراه با حافظه تصویری
گوشی کوماکس همراه با حافظه تصویری

نکته ای که بسیار مهم است وجود یک عدد جامپر در داخل کارتون آیفون تصویری کوماکس است که در صورتی که از حافظه تصویری استفاده نمی کنید باید حتما آن را بر روی سیم 3 و 4 سوکت مموری یا حافظه بزنید چرا که در این صورت هیچ گونه تصویری نخواهید داشت

گروه مهندسی سریر تصویر فعال در زمینه تعمیر آنتن مرکزی و تعمیر تابلو روان و همچنین سیستم های آنتن مرکزی هتلی فعالیت میکند. این شرکت دوره های آموزشی تعمیر و نصب آیفون تصویری را زیر نظر کارشناسان خود به صورت کاملا تخصصی برگزار میکند.

مصطفی میرزاده

مصطفی میرزاده مدیریت مجموعه سریر تصویر می باشد. تخصص ایشان در زمینه های برقی و سئو سایت است. 8 سال فعالیت در برج میلاد تهران - 2 سال فعالیت در دانشگاه تربیت مدرس و 5 سال مدرسی بردهای الکترونیکی در سوابق ایشان ضبط گردیده است. تخصص هایی همچون طراحی مدارات فرمان - طراحی مدارات الکترونیکی - سئو حرفه ای سایت ، تا به امروز در رزومه ایشان ثبت گردیده است. پیشرفت در کار و حرفه و انتقال دانش خود به دیگران از خصوصیات بارز ایشان است.

نوشته های مشابه

‫23 دیدگاه ها

  1. سلام مهندس عزیز خواستم از توضیح بسیار خوب و جامع در مورد عمل کرد ایفون که زحمت کشیدید گذاشتید از شما تشکر کنم. خسته نباشید برای شما و همکارانتون ارزوی موفقیت دارم

  2. سلام . من ایفون تصویری کوماس برای دو طبقه نصب کردم بعد یک ماه برد یکی از ایفونها سوخت به نظرتون اشکال از نصب میتونه باشه ؟ اگه بله لطفا راهنمایی کنید تا اون یکی نسوزه

      1. درود بر شما.
        نیاز دارم تصویر آیفون رو برای شخصی که قدرت آمدن تا پای پنل رو نداره روی گوشی یا تلوزیون انتقال بدم.
        آیا استاندارد و کدک تصویر دیجیتال شده مانند استاندارد های مدار بسته قابل انتقال، دیکود و ذخیره سازی هستند؟
        آیا بجای استفاده از موتور سروو و تحریک مکانیکی کلید میشه از پوش ایجاد اتصال به منفی یا مثبت فرمان باز کردن درب رو ارسال کرد؟
        ممنونم از راهنمایی شما.

  3. سلام
    من مانیتور camax cdv 43win داشتم که صفحه تاچش سوخت، رفتم یک سیمارانhs 43 خریدم، حالا دو نفر آوردم نتونستن راه بندازن و گفتن باید همون مدل camax بخری و سیماران به پنل کدینگ camax نمیخوره درسته این حرف؟

    1. خیر با یک تغییرات در مسیر کابل یا سوئیچر مشکلات برطرف میگردد منتهای امر باید پروژه بررسی گردد. نحوه عملکرد سیستم های کدینگ هیچ تفاوتی با کامکث ندارد.

  4. سلام و وقت بخیر
    ما یه آیفون کوماکس توی خونه‌ای که تازه مستقر شدیم داریم که مشکل صدا داره. در واقع صدای بیرون نمیاد. مثلاً آیفون رو از دم در می‌زنن از داخل خونه برمی‌داریم گوشی رو صدای کسی که دم در داره یه چیزی می‌گه از گوشی آیفون شنیده نمیشه. به نظرتون مشکل از چی می‌تونه باشه؟ ممنون می‌شم راهنمایی کنید.

      1. سلام .
        من ی آیفون تصویری کوماکس رو از بالا با چهار سیم به پنل پایین وصل کردم که پنل هفت واحدی هست و برندش آلدو . اونم چهار سیم هست . ولی مشکلی که داره اینه که سیم زنگ از آیفون به پنل تعریف نشده . یعنی ی سیم دیگه برای زنگ لازمه . چه کار باید کرد . هر واحد ی سوکت زنگ سوا داره

  5. سلام یه آیفون کوماکس تصویری هست که زمان زنگ زدن و برداشتن گوشی تصویر میپرید و با زدن دکمه دوباره می آمد با تعویض کلید پشت گوشی مشکل رفع شد و مشکل دیگش این بود که صدا خش خش میکرد و ضعیف بود که با تعویض سوکت سیم گوشی مشکل حل شد اما بعد 2 بار زنگ خوردن صدای زنگ قطع شد آیا مشکل از قطعات تعویض شده میتونه باشه یا از جای دیگست؟؟؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید . با تشکر .

  6. سلام
    من ي پنل دارم با دوتا مانيتور ميخوام وقتي زنگ زدن هردو مانيتور زنگ بخوره،اگه راهنمايي كنيد ممنون ميشم

    1. سلام نیاز به مدل خاصی در این روش نیست و تنها با همین آیفون تصویری ساده حالا کوماکس و یا مارک دیگه میتونید. تنها کافیه برای نصب هردو آیفون رو به هم متصل کنید. یعنی شماره یک به یک و دو به دو و…

  7. سلام وقتتون بخير آيفون تصويري کوماکس داريم که دچار پرش تصوير شده و قطعي صدا شده ، ميشه لطفا راهنمائي بفرمائيد، شرکت شما تعميرات آيفون تصويري کوماکس انجام ميده؟؟

      1. سلام ما یه مانیتور کوماکس خریدیم ولی جایی که میخایم نصبش کنیم قبلا مانیتورش جدا شده و رنگ بندی مشخصی هم ندار چطور بین 10 تا سیم 4 تا سیمشو پیدا کنم

        1. برای پیداکردن سیم های مثبت و منفی می توانید زنگ یکی دیگر از واحدها را به صدا در آورید و بین سیم ها ولتاژ 12 را پیدا کنید اما برای پیداکردن سیم های تصویر تنها تست جوابگو خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما