تست قطعات الکترونیکیتعمیراتمدارات و تست هامشکلات زنگمشکلات صدا

هوک یا سلکتور در آیفون تصویری و روش های تست و شستشو

هوک آیفون تصویری یا سلکتور آیفون تصویری و یا حتی قلابک یا قطع کن آیفون تصویری را در تعمیر آیفون تصویری را بسیار شنیده ایم. اما شاید برای بسیاری جای سوال باشد که هوک چیست؟ چگونه تست میشود؟ پس تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید تا هوک در آیفون های تصویری و روش های تست آن روی برد و بیرون برد را بهتر بشناسیم. به طور کلی تست قطعات الکترونیکی یک امر واجب برای یک تعمیرکار آیفون تصویری می باشد و باید بدانیم قطعات برای برد قابل تست هستند یا خیر باید آنها را از روی برد خارج کنیم. هوک دارای بیشترین خرابی در صدا آیفون تصویری می باشد پس قبل از هر چیز قطعه هوک را معرفی می کنیم.

هوک یا سلکتور یا قطع کن چیست؟

هوک یا HOOK در لغت به معنای چنگک می باشد اما در الکترونیک بهتر است آن را سلکتور معرفی نماییم. هوک یا سلکتور یک کلید مکانیکی می باشد که دارای دو قسمت ثابت و متحرک می باشد. با فشوردن قسمت متحرک آن یک سری از پایه ها قطع و یک سری نیز به یکدیگر وصل می شوند. لغت سلکتور در الکترونیک به قلابک نیز معروف است چراکه این قطعه به صورت چنگک یا قلابک هدایت مکانیکی برای قطع عملکرد در آیفون تصویری یا تلفن و یا آیفون های صوتی را برعهده دارد.

جایگاه هوک یا سلکتور 12 پایه در برد صدا آیفون تصویری
هوک یا سلکتور در برد صدا آیفون تصویری

همانطور که هنگام تماس تلفنی شما گوشی یا دهنی تلفن خود را از جا برمی دارید این قطعه به صورت مکانیکی ارتباط صدایی را برای شما برقرار می سازد. در آیفون های تصویری نیز از همین عملکرد برای قطع و وصل نمودن چند خط ولتاژی و یا صدایی استفاده میشود.

انواع هوک یا سلکتور در تعمیر آیفون تصویری

اما در الکترونیک و حتی در تعمیرات آیفون های تصویری هوک ها یا سلکتورها بسته به جایگاه قرارگیری آنها متفاوتند. مثلا در بردهای صدا آیفون تصویری کوماکس از نوع 12 پایه آن استفاده می شود و در بردهای صدا آیفون تصویری تابا معمولا از نوع 6 پایه استفاده میشود.

هوک یا سلکتور سوئیچ در آیفون های تصویری

ما در اینجا چند نوع پرکاربرد هوک سوئیچ را در تعمیرات بردهای آیفون تصویری ذکر میکنیم.

  • هوک 12 پایه اهرم افقی
  • هوک 6 پایه اهرم افقی
  • هوک 6 پایه اهرم عمودی
  • هوک اهرم دار 6 پایه

هوک 12 پایه اهرم افقی

این مدل هوک یا سلکتور که در آیفون های تصویری قدیمی تر مانند آیفون های دارای برد قلابک دیده می شود ، یکی از قدیمی ترین مدل های تولید هوک در بازار است. این مدل هوک فاقد اهرم می باشد و جهت نصب بر روی آیفون تصویری نیاز به یک زبانه و یا اهرم دارد تا این قطعه بالای فنر را تکان دهد. مدل 12 پایه هوک به علت ماهیت کشویی آن، تنها قدرت سوئیچ برق 30 ولت مستقیم را دارد. این نوع هوک در مقایسه با انواع دیگر هوک از خرابی بسیار بالاتری نسبت به هوک های دیگر برخوردار است. این هوک دارای 12 پایه می باشد که پایه ها دو به دو به یکدیگر متصل هستند و در اصل هوک 6 پایه هستند اما به علت تنها داشتن 12 پایه به آن هوک 12 پایه یا پین نیز می گویند.

توجه داشته باشید که هوک اهرم افقی دارای مدل های فراوانی می باشد که بسته به نوع و کیفیت بسیار متفاوت است. مثلا هوک به کار رفته در آیفون های تصویری تکنما از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به هوک های 12 پایه دیگر برخوردار است و به همین دلیل این مدل هوک که در تعمیرات آیفون تکنما استفاده میشود خرابی بسیار پایین و درحد صفر دارد.

هوک 6 پایه اهرم افقی

نوع جدیدی از هوک های قدیمی یا قطع کن های قدیمی در بردهای قلابک کوماکسی می باشد که به علت جاگیر بودن هوک های 12 پایه وارد بازار شدند. هوک 6 پایه فشار افقی نیز تنها قدرت تحمل سوئیچ 40 ولت مستقیم را دارد. این قطع کن ها در آیفون تصویری دیگر فضای زیادی را بر روی برد صوت یا صدا اشغال نمی کنند. این نوع از هوک ها یا قطع کن ها عملکردی دقیقا مشابه هوک های 12 پایه دارند و تنها تعداد پایه ها در این هوک ها کم شده است ( هوک 12 پایه در واقع هوک 6 پایه است چراکه پایه های رو به رو مشترک می باشند).

هوک یا سلکتور یا قطع کن 6 پایه آیفون تصویری
هوک 6 پایه فشار افقی

هوک 6 پایه اهرم عمودی

این مدل هوک در تولید آیفون های تصویری و ایرانی امروزی کاربرد بسیار زیادی دارد. این مدل هوک طول عمر بسیار زیادتری نسبت به نوع های دیگر دارد و مشکلات نداشتن صدا در آیفون های تصویری یا ضعیف بودن صدا در آیفون های تصویری را تقریبا برطرف کرده است. هوک 6 پایه به علت ماهیت سوئیچ زنی سریع خود قدرت تحمل سوئیچ زنی 60 ولت مستقیم را دارد. اما این مدل هوک نیز به دلیل مکانیکی بودن دارای خطاها و یا در طول عمر باعث ایجاد مقاومت بر روی پایه ها و در نتیجه ضعیف شدن صدا در آیفون های تصویری خواهد شد.

هوک 6 پایه فشار عمودی
هوک 6 پایه

هوک اهرم دار 6 پایه

این مدل قطع کن درواقع همان قطع کن 6 پایه می باشد اما با این تفاوت که نیازی به داشتن اهرم ندارد. مدل 6 پایه هوک آیفون تصویری تحمل ولتاژی معادل 60 ولت مستقیم را دارد. این مدل از هوک فعلا در مدل های خارجی آیفون تصویری دیده می شود و تعداد آن در بازار ایران تقریبا صفر است. این نوع از هوک نیز خرابی بسیار پایینی نسبت به انواع دیگر دارد.

عملکرد و تست پایه های هوک یا قطع کن در آیفون تصویری

هوک یا قطع کن یا سلکتور همانند یک رله که توسط بوبین فعال می شود کار میکند اما با این تفاوت که در اینجا دیگر بوبینی وجود ندارد و تنها فشار اهرم سبب حرکت پایه متحرک هوک می گردد. حال این حرکت باعث وصل شدن یک سری از پایه ها و قطع شدن یک سری دیگر از پایه ها خواهد شد. دقیقا همانند یک بوبین هوک نیز دارای پایه های NO یا normally open و NC یا Normally close و COM یا پایه مشترک می باشد. حال در اینجا روش کار را توضیح خواهیم داد.

تست عملکرد پایه های هوک 12 پایه در تعمیر برد صدا

همانطور که گفتیم هوک 12 پایه درواقع همان هوک 6 پایه می باشد چراکه پایه های رو به رو در واقع یکی هستند و در تعمیر بردهای صدا آیفون های تصویری دانستن پایه های آن بسیار مهم خواهد بود. به تصویر زیر نگاهی بیاندازید.

شناخت پایه ها در هوک 12 پایه آیفون تصویری
شناخت پایه ها در هوک 12 پایه آیفون تصویری

همانطور که مشاهده میکنید پایه ها در هوک 12 پایه دارای مشخصات بالا می باشند. در زمان گذاشتن گوشی آیفون تصویری پایه های COM و NO به یکدیگر متصل می شوند و هنگام برداشتن گوشی پایه های COM و NC بسته شده و پایه های قبلی باز می گردند.

حال جهت تست پایه های هوک 12 پایه کافیست تا مولتی متر را بر روی حال بازر یا بوق قرار دهید و هنگامی که هوک در حالت گوشی برداشته می باشد باید پایه های COM , NC صدای بوق بدهد و پایه های COM , NO بدون صدای بوق یا بازر باشند.

توجه داشته باشید که این نوع از هوک یا قطع کن دارای دوقسمت مجزا میباشد و پایه های 1 تا3 یک سری جدا از پایه های 4 تا 6 می باشند. یعنی جهت تست COM یا NC پایه های بالا به پایه های پایین ارتباطی ندارند.
توجه داشته باشید که جهت تست پایه های هوک یا قطع کن آیفون تصویری تمام حواستان به میزان اهم نشان داده شده بر روی مولتی متر باشد. چراکه اهم مترها مقادیر اهم زیر 20 اهم را با صدای بازر یا بوق پخش میکنند و همین بیست اهم کافیست تا در تست هوک خوب عمل نکرده و صدای ضعیفی در عمل داشته باشید.
توجه داشته باشید که تست هوک از دید ما توصیه نمیگردد چراکه این قطعه یک قطعه مکانیکی بوده و تست قطعاتی نظیر هوک یک تست 40 درصدی خواهد بود، چراکه ممکن است در بین ده بار قطع و وصل شدن هوک دو بار آن برخی از پایه ها متصل نشوند. پس ترجیحا از تست هوک یا قطع کن آیفون تصویری صرف نظر کرده و این قطعه الکترونیکی را تعویض نمایید.

جهت شناخت کارکرد هوک در برد میتوانید مطلب تعمیرات برد قلابک آیفون تصویری را مطالعه نمایید.

تست عملکرد پایه های هوک 6 پایه در تعمیر برد صدا

هوک 6 پایه نیز همانند هوک 12 پایه عمل میکند و تنها جهت پایه ها کمی متفاوت تر خواهد بود. حال جهت شناخت پایه ها و تست یک قطع کن و یا هوک به عکس زیر توجه نمایید.

شناخت پایه ها در هوک یا قطع کن 12 پایه آیفون تصویری
شناخت پایه ها در هوک 12 پایه آیفون تصویری

حال جهت تست پایه های هوک 6 پایه کافیست تا مولتی متر را بر روی حال بازر یا بوق قرار دهید و هنگامی که هوک در حالت گوشی برداشته می باشد باید پایه های COM , NC صدای بوق بدهد و پایه های COM , NO بدون صدای بوق یا بازر باشند.

توجه داشته باشید که تست هوک از دید ما توصیه نمیشود، چراکه این قطعه یک قطعه مکانیکی بوده و تست قطعاتی نظیر هوک یک تست 40 درصدی خواهد بود، چراکه ممکن است در بین ده بار قطع و وصل شدن هوک دو بار آن برخی از پایه ها متصل نشوند. پس ترجیحا از تست هوک یا قطع کن آیفون تصویری صرف نظر کرده و این قطعه الکترونیکی را تعویض نمایید.

روش شستشوی هوک یا قطع کن آیفون تصویری

بهترین راه برای شستشوی یک کلید قطع کن و یا هوک استفاده از اسپری های شستشو دهنده برد می باشد. این اسپری ها برندهای متفاوتی در بازار دارند که برند آن زیاد تفاوتی در عملکرد و کیفیت ندارد بلکه نوع آن بسیار مهم است که حتما از نوع خشک باشد. اما بهترین روش شستشوی هوک آیفون تصویری چیست؟

  • در ابتدا گوشی یا مانیتور آیفون تصویری را از برق جدا نمایید.
  • در هوک های 6 پایه به علت در دسترس نبودن به پین های داخلی بهتر است تا روکش پلاستیکی روی هوک را جدا نمایید ، تا پایه ها بهتر شسته شوند.
  • توسط اسپری شستشو دهنده خشک داخل هوک را اسپری نمایید.
  • حال پشت سر هم کلید هوک را فشار دهید و رها کنید. این کار را چندین بار انجام دهید تا به طور کامل تیغه ها شستشو داده شوند.
  • روکش را بر سر جای خود قرار داده و هنگامی که کاملا خشک شد صبر نمایید
  • حال برق مانیتور را متصل کرده و از این صدای شفاف لذت ببرید.

فیلم نحوه شستشوی صحیح هوک 6 پایه آیفون تصویری

جهت شستشوی هوک 6 پایه موجود در آیفون های تصویری می توانید از آموزش تصویری زیر بهره ببرید.

فیلم نحوه شستشوی صحیح هوک 12 پایه آیفون تصویری

جهت شستشوی هوک 12 پایه موجود در آیفون های تصویری می توانید از آموزش تصویری زیر بهره ببرید.

توجه داشته باشید که کار کردن توسط برق 220 ولت نیازمند یک مهارتی در برق می باشد. درصورتی که تجربه کار با برق را ندارید به هیچ عنوان دست به سیمهای آیفون تصویری نزنید چرا که دو سیم برق این آیفونهای تصویری دارای 220 ولت متناوب می باشد و بسیار خطرناک است. این کار را با مسعولیت خودتا انجام دهید
توجه داشته باشید تا زمانی که اسپری به طور کامل خشک نشده است برق آیفون تصویری را متصل نکنید. چراکه ممکن است یک شستشوی هوک برد کامل آیفون تصویری شما را بسوزاند.

گروه مهندسی سریر تصویر فعال در زمینه تعمیر آنتن مرکزی و تعمیر تابلو روان و همچنین سیستم های آنتن مرکزی هتلی فعالیت میکند. این شرکت دوره های آموزشی تعمیر و نصب آیفون تصویری را زیر نظر کارشناسان خود به صورت کاملا تخصصی برگزار میکند.

مصطفی میرزاده

مصطفی میرزاده مدیریت مجموعه سریر تصویر می باشد. تخصص ایشان در زمینه های برقی و سئو سایت است. 8 سال فعالیت در برج میلاد تهران - 2 سال فعالیت در دانشگاه تربیت مدرس و 5 سال مدرسی بردهای الکترونیکی در سوابق ایشان ضبط گردیده است. تخصص هایی همچون طراحی مدارات فرمان - طراحی مدارات الکترونیکی - سئو حرفه ای سایت ، تا به امروز در رزومه ایشان ثبت گردیده است. پیشرفت در کار و حرفه و انتقال دانش خود به دیگران از خصوصیات بارز ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما